ONGELUK OP DE FIETS: WIE BETAALT?
Fietsers hebben een andere status in het verkeer dan auto’s. Zo zijn ze minder snel aansprakelijk na een ongeluk. Ook niet als fietsers daar zelf schuldig aan zijn.
WIE IS AANSPRAKELIJK BIJ EEN BOTSING TUSSEN FIETS EN AUTO?
De wet beschermt voetgangers en fietsers bij een aanrijding met een motor of auto. Als ze onder de 14 jaar zijn, is de automobilist aansprakelijk. Dat stoort automobilisten weleens als ze rennende of fietsende kinderen zonder te kijken de straat over zien schieten. Maar zelfs als jonge fietsers zonder licht of op de verkeerde weghelft aangereden worden, zijn ze niet voor eventuele schade aansprakelijk. Zo blijkt uit eerdere jurisprudentie. Voor alle kosten draait de verzekering van de automobilist op.
FIETSERS OUDER DAN 14 JAAR ZIJN MAXIMAAL VOOR 50% AANSPRAKELIJK
Bij fietsers ouder dan 14 jaar wordt wél rekening gehouden met eigen schuld bij een ongeval. Maar de aansprakelijkheid gaat nooit verder dan 50%. Dat is redelijk omdat een fietser bij een ongeval eerder gewond raakt. Denk maar eens aan de kosten van med. hulp, mogelijk de kosten van hulp in de huishouding, verlies van inkomen tot (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Daarbij valt de materiële schade aan de fiets en auto vaak in het niet. Het betekent ook dat de automobilist altijd de helft van de schade, die hij aanricht, zal moeten betalen. Voor sommige automobilisten, die alleen WA-verzekerd zijn, is dat zuur omdat ze mogelijke schade aan hun eigen auto zelf moeten betalen en soms ook een stukje van hun no-claimkorting kwijtraken.
Toch gaan in de politiek inmiddels stemmen op om de aansprakelijkheid volledig te leggen bij degene die schuld heeft. Het CDA wil bv. fietsers aansprakelijk stellen voor de schade als ze een aanrijding veroorzaken doordat ze op de fiets hun telefoon gebruiken.
KAN EEN AUTOMOBILIST GEEN OVERMACHT AANTONEN?
In theorie wel, maar in de praktijd is overmacht heel erg moeilijk te bewijzen, maar onmogelijk is het niet: een fietser die na de consumptie van 18 flesjes bier en ongeveer 1 ½ liter wijn een weg onverwacht overstak en werd aangereden, moest 80% van de schade betalen, maar zelfs in dit geval was de automobiliste nog voor 20% aansprakelijk omdat ze de fietser wel had kunnen zien. Het ongeluk gebeurde nl. rond 12.00 uur ’s middags.
ELEKTRISCHE FIETSEN
Hebben elektrische fietsen dezelfde rechten in het verkeer als gewone fietsen?
De wet beschouwt elektrische fietsen als gewone fietsen. Ze hoeven geen helm te dragen en ze moeten op het fietspad rijden. Ze hebben ook geen verzekeringsplicht. Maar bijna iedereen heeft wel een aansprakelijkheidsverzekering, die de schade dekt die je bij iemand veroorzaakt. In veruit de meeste gevallen valt onder de dekking ook de schade die je op de fiets of e-bike veroorzaakt. Maar het is altijd goed de polis daarop na te kijken.
DE HIGH SPEED E-BIKES
Wanneer deze meer dan 25 km. per uur halen, zijn geen fietsen in de zin van de wet. Die vallen onder de regels van de snorfiets. Daarvoor moet je 16 jaar zijn, een bromfietsrijbewijs hebben, evenals een aparte verzekering voor de wettelijke aansprakelijkheid.
WAAR MOET JE ALS ELECTRISCHE FIETSER OP LETTEN OM EEN ONGELUK TE VOORKOMEN?
Veel ongelukken gebeuren op een helling van een brug of een straat. De fietser is bij een onverwachte situatie niet snel genoeg met een voet aan de grond, verliest de balans en valt. Eén moment van afleiding en je rijdt tegen een stoeprand of in de berm. Meest voorkomende verwondingen zijn schaafwonden aan armen, benen en gezicht. Concentratie is belangrijk. Laat je niet verrassen door paaltjes in het wegdek, die er staan.
PLUS MAGAZINE FEBRUARI 2015.