Thuis digitaal les op de Basisschool
In de korte tijd dat besloten werd dat de scholen dicht gingen, moesten de basis- en middelbare scholen halsoverkop, en zonder noemenswaardige ervaring, het thuisonderwijs opzetten. Donderdag 12 maart werd nog besloten dat de scholen open zouden blijven; zondag 15 maart kwam het besluit dat ze toch dicht moesten. Een hele uitdaging om alles op poten te zetten!
De Nederlandse scholen hebben ook allemaal verschillende manieren uitgevoerd om dit ingevuld te krijgen. De ene school werkte al met veel digitale middelen, zoals bij rekenen (bijvoorbeeld met de methode “Snappet”), de andere (meeste) scholen hadden gewoon boeken hiervoor. Maar voor alle vakken was het lastig om het op poten te zetten en te bepalen hoe we het lesrooster konden inpassen. In het begin hebben wij veel werk via de mail naar de kinderen opgestuurd. Dat was heel onhandig, want de kinderen moesten dan hun gemaakte werk weer terugsturen via de mail. Vaak ging dat niet gelijk goed of was het teveel werk. Dit werk was bovendien oefen- en herhalingswerk, want het was toen onmogelijk om instructie te geven. Ook gaven veel scholen boeken, schriften en opdrachten mee, die ze op lieten halen door de kinderen, in groepjes. Inlopen op alfabetische volgorde op achternaam, met 10 minuten tussen elke leerling.
Ondertussen werd er door de schoolbesturen online lessen- en communicatie-sites geïnstalleerd, zoals vooral de applicatie TEAMS. Hiermee kun je communiceren, en lesmateriaal uploaden en opdrachten geven, en de kinderen kunnen dit weer insturen. Alle kinderen en leerkrachten kregen een inlog. Dit was in het begin nog lastig, maar gaandeweg leerden de docenten en de kinderen hiermee omgaan. Je kon dan ook instructie geven (wel lastig nog, via het beeldscherm). Ook werk insturen was een rompslomp, veel foto’s maken van bladzijden uit boeken, enzovoort. Ook de kinderen moesten weer van hun werk foto’s maken, en via Teams opsturen. Ook kon het team met elkaar online vergaderen via deze weg.
Het lastigste was, om het overzicht te behouden. Hoe werken kinderen, hebben ze alles goed begrepen, hoe voelen ze zich, enzovoort enzovoort. Wat je in de klas in één oogopslag ziet, of kortsluit met een praatje en een contactmomentje, moest je nu allemaal missen. Ook kinderen die niet goed meekwamen had je nu veel minder goed in het oog. Ook waren er kinderen die hun werk niet of slechts gedeeltelijk inleverden.
Bijna elke dag hield ik met mijn leerlingen een “klassenvergadering”, waarbij de kinderen online gingen op Teams, en we elkaar konden zien en met elkaar praten, ik kon mededelingen geven, en de kinderen konden vragen stellen, enzovoort.
Wat waren we blij dat de scholen gedeeltelijk weer open mochten. Er
werd voorspeld dat de kinderen weer door verschillende fases heen moesten gaan van “forming, storming, norming, en performing”, oftewel wennen aan elkaar, regels opnieuw leren, en werken, maar dit ging eigenlijk heel soepel. De kinderen waren alweer snel gewend en vonden gauw hun draai weer.
Nicole van de Berg
leerkracht groep 8
Weer samen in de klas aan het werk