TIPS VOOR EEN WMO-AANVRAAG
Uit het Interview met Eduard Vermast.
Er is veel veranderd op het gebied van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Van ouderen wordt verwacht dat zij steeds meer zelf doen met eventuele hulp van familie, vrienden en buren. Als het echt niet meer zelf lukt, kunnen ouderen een Wmo-aanvraag indienen. Ouderen zijn nog geneigd om te denken: ik hoor die vervoerskaart of die huishoudelijke hulp te krijgen. Daar heb ik voor gewerkt, daar heb ik recht op. Maar zo is het niet meer. Je krijgt alleen nog iets als je het zelf echt niet redt. Hieronder een aantal belangrijke tips voor ouderen die een Wmo-aanvraag willen indienen.
Tip 1: zorg voor een keukentafelgesprek
Laat u niet afschepen met een gesprek via de telefoon, want dan kunnen mensen zich beter voordoen dan ze zijn. Een keukentafelgesprek is veel geschikter om te kijken wat er echt aan de hand is. In principe houdt de gemeente Zaanstad altijd gesprekken bij mensen thuis, maar in de praktijk vinden er nog steeds telefonische indicaties plaats. Ga daar nooit mee akkoord. Zorg dat een medewerker van het Sociale Wijkteam bij u thuis komt, dan kan de situatie veel beter bekeken worden.
Tip 2: bereid u voor
Bereid u goed voor op het gesprek door op te schrijven wat nog wel en wat niet meer lukt. Zo weet u zeker dat u tijdens het gesprek geen belangrijke dingen vergeet te vermelden. Beschrijf ook hoe u zich de laatste tijd heeft weten te redden en hoe en wat u zelf heeft geregeld. Zo wordt de situatie goed in kaart gebracht.
Tip 3: haal er iemand bij
Ga nooit alleen een gesprek aan. Zorg dat er iemand bij is, want 2 weten meer dan één. Ouderen kunnen een kennis, een vriend, een familielid of een ouderenadviseur inschakelen voor een gesprek. De extra persoon kan aanvullende informatie geven, maar ook helpen luisteren. Mensen onthouden vaak maar 30% van wat er tegen hen gezegd is.
Tip 4: vraag een verslag
Vraag na het gesprek altijd om een verslag. Zo’n verslag is wettelijk verplicht! Het is belangrijk dat er duidelijk op papier staat wat de probleemstelling is en waarom bepaalde voorzieningen wel of niet worden toegewezen. Bespreek het verslag vervolgens ook met degene die bij het gesprek is geweest. Worden er medische zaken beschreven in het verslag, overleg dan met uw huisarts of de praktijkassistent of het klopt. Vervolgens kan het verslag met eventuele opmerkingen retour worden gestuurd.
Tip 5: maak bezwaar
Als u het niet eens bent, kunt u bezwaar aantekenen. Het maakt niet altijd wat uit, maar probeer het altijd. Af en toe helpt het wel.
Wij raden u aan om het verslag door een Ouderen Adviseur te laten lezen voordat er bezwaar wordt aangetekend
Voor informatie: Ria Spaans, ( 6163174 of Nico Roels, ( 6143144.